Som leder skal man have overblik og gennemslagskraft ⬇
BLIV RINGET OP

Leder

Lej en Leder
hos Kandidaterne

Hvad laver en leder?

En leder har en eller anden form for ledelsesstilling i en virksomhed eller i en offentlig institution. Der findes mange forskellige typer af ledere - lige fra konsulenter, skoleinspektører og butikschefer til salgschefer og direktører. Derudover findes der også ledere i bestyrelser, ministerier og lignende.

Lederne findes i mange forskellige organisationer og niveauer samt i alle brancher. De har alle meget forskellige men vigtige arbejdsopgaver, der sikrer virksomhedernes daglige drift. Det betyder også, at lederne skal have mange forskellige kompetencer, og de forskellige ledere skal praktisere deres arbejde på mange forskellige måder. God ledelse er vigtigt for både samfundets og virksomhedernes fremtidige udvikling. 

Der findes også ledelse på flere forskellige niveauer inden for én organisation eller virksomhed. Blandt andet kan der være flere forskellige afdelinger, der kan have hver deres leder. Her er der tale om mellemledere. De findes i virksomheder, der for eksempel har en topledelse, med en direktør og en salgschef, mens der er afdelingsledere inden for produktion, administration og økonomi. Derunder kan der være projektledere og teamledere.

Hvilke typer af ledere findes der?

Der findes flere forskellige ledelsesniveauer. Hvis man er topleder, har man ansvaret for alle virksomhedens dele og er ofte den, der tager slagene, hvis der er noget i virksomheden, der går galt. Når man arbejder i topledelsen, har man typisk en titel som direktør, koncernchef eller noget lignende. Disse kan der sagtens være flere af i helt store virksomheder, hvor de så deler ansvaret på forskellige måder med fokus på de punkter, man har af kompetencer. Her er man oftest ansat af en bestyrelse. Det er topledelsen, der træffer de vigtigste beslutninger, oftest i fællesskab med bestyrelsen. Der er også dem, der sørger for at virksomheden har en realistisk strategi, og at man prøver at nå de fastlagte mål.

Vigtige ledelseskompetencer

Der er mange, der synes, det er vigtigt, at en leder har nogle helt specifikke kompetencer. Man skal både have et rigtig godt overblik over de forskellige bolde, som virksomheden eller organisationen har i luften, mens man samtidig skal holde sig opdateret på markedet og branchen samt medarbejdere og kunder. Man skal være det gode eksempel, der går forrest og er med til at skabe et godt arbejdsmiljø for dem, der arbejder under en.

Derudover skal man være dygtig til at formidle sig både skriftligt og mundtligt, så man kan have en god kommunikation med leverandører, kunder, medarbejdere, pressen og mange andre. Derudover er man med til at planlægge det fremtidige arbejde for hele virksomheden, afdelingerne og medarbejderne, mens man samtidig også skal have et overblik over sine egne opgaver.

 

Leder

Få et uforpligtende
tilbud på en Leder

Skal vi tage en snak
om dine behov?

Vi har kendskab til forskellige brancher, og vi ved, hvem du skal sættes i kontakt med for at finde den rette kandidat.

Morten Sandvei

Salgs- og rekrutterings konsulent